Ve dnech 12. 10. 2018 a 24. 10. 2018 jsme se se žáky maturitních ročníků vydali v rámci předmětu moderní dějiny do Židovského muzea v Praze. Byly zde pro nás připraveny interaktivní vzdělávací programy Ghetto Lodž a Dobrodruhem proti své vůli, zaměřené na tematiku holocaustu, konkrétně na osudy židovského obyvatelstva protektorátu Čechy a Morava. Prostřednictvím dobových dokumentů, korespondence a výpovědí pamětníků jsme měli možnost seznámit se s prožitky konkrétních lidí, jak těch, kterým se podařilo utéct před nacisty do exilu, tak těch, kteří zůstali a byli transportováni do ghett a později koncentračních táborů. Po skončení programu nás paní lektorka provedla Starým židovským hřbitovem, Staronovou a Pinkasovou synagogou. Obě části exkurze byly velmi zajímavé a obohatily nás o nové poznatky a zkušenosti.
V týdnu od 5. do 9. listopadu 2018 jsme se žáky 3. ročníků navštívili největší pražskou funkcionalistickou stavbu - Veletržní palác. Lektorské oddělení Národní galerie tu pro nás připravilo vzdělávací program zaměřený na Českou modernu. Naše skvělá paní lektorka nás nejprve provedla sbírkou českého výtvarného umění přelomu 19. a 20. století. Zastavili jsme se například u obrazů Maxe Švabinského, Jana Preislera, Antonína Slavíčka a Jakuba Schikanedera. Výklad byl mimořádně zajímavý, poutavý a živý a málokdo mu dokázal odolat. Vhodně pokládanými otázkami dokázala paní lektorka žáky všech našich tříd krásně rozmluvit.
Po prohlídce expozice dostaly skupinky žáků do rukou básně nejvýznamnějších představitelů literární České moderny, např. Otokara Březiny, Antonína Sovy, Josefa Svatopluka Machara. V přilehlých sálech pak hledali obraz, který s jejich textem nejlépe koresponduje. S pomocí tohoto obrazu pak básně prezentovali před spolužáky. I tato část programu se velice vydařila, budeme se tedy těšit na další návštěvu Národní galerie, kterou máme v plánu v druhém pololetí.
Dne 5. 11. 2018 se třídy A3.C a A2.B vypravily do Salesiánského divadla na představení Peter Black 3 za doprovodu Mgr. Çabuk a Mgr. Cvingerové. Jednalo se o anglické činoherní představení o mladíkovi Peterovi Blackovi, který se ze dne na den stal dědicem rodinného sídla. Představení bylo zaměřeno na široké využití slovesných časů, trpného rodu a frázových sloves na úrovni B1.
V rámci akcí u příležitosti oslav 100. výročí založení Československa proběhlo v aule školy hudební pásmo Mgr. Louly.
Zahájila jej ředitelka školy proslovem, v němž podtrhla nejdůležitější okamžiky historie státu.
V hudbě pozorný posluchač nemohl přehlédnout prolínající se úryvky skladeb a symfonií našich významných skladatelů, vyzdvihujících slavnou minulost.
Akce byla ukončena zpěvem hymny
Dne 19. 10. proběhla v prostorách auly interaktivní přednáška Mgr. Jana Stříteckého Ph.D., na téma „ Putování do Santiaga.“ Přednáška byla určena studentům španělského jazyka.
Santiago de Compostela je fascinující poutní místo, kam ročně zavítají návštěvníci z celého světa z různých důvodů. Cílem této poutě je „ purificación“ / očista/ ducha i těla.
Studenti se dozvěděli zajímavosti z Galicie, co je „ Pulpo a la feira“, „Concha Vieira“ či „ Credencial“.
Na jaře se můžeme těšit na další přednášku, tentokrát z oblasti literatury.
Dne 21. září se skupiny se zaměřením na španělský jazyk 3.A, 3.B, 3.D a 2.C zúčastnily projekce španělské bláznivé komedie Abrakadabra v komorním kině Bio oko.
Film byl režírován Pablem Bergerem. V hlavních rolích se nám představili Maribel Verdú, Antonio de la Torre, José Mota, Joseph Maria Pou a jiní. Film měl rychlý spád a hraničil s absurdními situacemi. Hlavní hrdinka Carmen má za manžela Carlose, dělníka ze stavby, který miluje pivo a je zarytým fanouškem fotbalu. Po hypnotické seanci se do Carlosova těla dostane duch naprosto odlišného muže a Carlos se začne chovat jako velmi chápající a vzdělaný muž. Z této změny pramení celá řada komických situací.
Studenti A1.A se 21. 6. 2018 vydali do ulic Prahy zjišťovat názory cizinců na Prahu a život v České republice obecně. Studenti si předem připravili dotazníky s otázkami a v centru Prahy se jim podařilo získat odpovědi dohromady od okolo 50 cizinců z 12 různých zemí, nejčastěji tedy Velká Británie, Německo, Čína, Rusko a Izrael.
Vzorek dotázaných byl tvořen z 90 % turisty, přičemž zbylých 10 % tvořili cizinci žijící v Praze více než 1 rok. Všichni dotázaní měli na Prahu a život v České republice kladný názor. Souhrnně cizince uchvacuje historický aspekt Prahy, o českou politickou scénu se velmi nezajímají, a s hromadnou dopravou jsou velice spokojeni. Spousta cizinců sem zřejmě jezdí také ochutnat náš proslulý tekutý chléb a jako nejpopulárnější jídlo cizinců se jeví guláš. V poslední řadě je potřeba zmínit, že se většina dotázaných také vyjádřila, že českou povahu hodnotí jako příjemnou, milou, až téměř flegmatickou.
Znovu děkujeme studentům A1.A za práci na průzkumu a doufáme, že je proběhlé interakce obohatily a to nejen jazykově.
Mgr. Michaela Çabuk
15. 5. jsme měli s A2A hodinu španělské kuchyně. Tématem lekce je španělská kuchyně. Studenti nejdříve zpracovali projekty o typických španělských pokrmech, a poté vse převedli do praxe a jidlo si sami připravili. Mohli jsme ochunat tortilla de patatas, sangria, churros a mnohé další pochoutky.
V pondělí 9. 4. 2018 se němčináři ze třetích ročníků a vybraní žáci z A2C zúčastnili divadelního představení v německém jazyce, které se uskutečnilo v Salesiánském divadle a bylo určeno studentům středních škol.
Jednalo se o tzv. divadelně ilustrované vyprávění „Der Turm“ na motivy dvou pohádek bratří Grimmů. Příběhy divadelně ztvárnila skupina Domino Theater ve spolupráci s německým profesionálním hercem z Norimberka Jörgem R. Hundsdorferem. Díky tomu, že mluvený text v podání rodilého mluvčího je jevištně propojen s pohyby herců a s velice zdařilým scénickým provedením, mohli diváci snadněji pochopit obsah děje, který se před nimi na jevišti odehrává.
Představení se účastníkům líbilo a hodnotili ho jako velice povedené, zajímavé, přínosné a motivující k dalšímu studiu němčiny.
Studenti ruského jazyka navštívili v pátek 6. dubna 2018 Muzeum komunismu.
Studenti pracovali ve skupinkách a hledali odpovědi na zadané otázky v pracovních listech. Díky interaktivní výstavě měli možnost se blíže seznámit s každodenním životem, politikou, kulturou, vzděláním a uměním v éře komunismu. Mohli nahlédnout například do školní třídy, do místnosti s výslechy a do studentského pokoje. Na závěr nabitého programu proběhla se studenty diskuse, ve které uvažovali nad rozdíly mezi propagandou a reklamou, nad významem Metronomu na Letné, využitím Strahova apod. Exkurze vyvolala řadu otázek a vzbudila u studentů zájem o vzpomínky vlastních rodičů a prarodičů.